Skip to main content

Turtips

Å gå er menneskers naturlige måte å bevege seg på og en stor årsak til at turene oppleves å være en gave for kropp og sjel! Vi gjør rett og slett det vi er skapt for. Ikke sitte stilel og ikke beskue verden gjennom et bussvindu i full fart. Til fots er alle fem sansene med og vi kjenner dufter og temperaturer og rekker å ta inn all skjønnheten som omgir oss. Tankene beveger seg i takt med kroppen og vi omgås både reisekamerater og er åpne for møter med lokalbefolkningen. Det er også mindre risiko for at vi går glipp av sjarmerende vannhull når man ferdes til fots!

Samtidig skiller turene seg fra de småturene vi ofte er vant til i hverdagen. Det stiller andre krav til utholdenhet, teknikk og utstyr. Nedenfor ser du noen grunnleggende råd til den uerfarne turgåer. Utstyrstips finner du her.

Underlag og sko

Fotturer skal gå på naturlig underlag, synes vi. Det kan være alt fra gode, nedtråkkede stier til sten, grus og fjellknauser. Korte strekninger kan være på asfalt. Disse flate, harde underlagene er ofte slitsomme for føttene i lengden.

Jo mer ujevnt underlaget er, jo viktigere er det at du har gode tursko eller –støvler. Moderne turstøvler er myke som sportssko på oversiden, men har en betydelig mer solid såle. Da blir ikke sålene ødelagt ved stenete terreng og du løper en mye mindre risiko for å vrikke foten. Solen skinner selvsagt alltid på våra reisemål (!), men vanntette sko med moderne membran - som samtidig puster ut svetten - gjør deg godt forberedt på all slags vær.

Lengde

De fleste har vel gått en skikkelig lang tur en gang, noe som gjør det enkelt å forholde seg til antall kilometer. Uten høydeforskjell kan de fleste gå en mil om dagen (og godt trente turelskere mye mer). Ujevnt underlag gjør det imidlertid mer anstrengende, så det er ikke som å beregne kilometer som om man går i parken.

Høydeforskjeller

Her begynner det å bli interessant. De fleste av våre reisemål byr på merkbare høydeforskjeller. Det er jo dette som gjør landskapet så vakkert! Det er utrolig vanskelig å forklare hva et visst antall høydemeter innebærer av anstrengelser. Med normalkondisjon klarer man et par hundre høydemeters stigning uten særlig problem. Det tilsvarer et hus på 40 etasjer. Men stigningen kommer gradvis i løpet av dagen, og man får alltid lønn for strevet. Når det går oppover, blir stegene kortere og tempoet synker mer enn du kanskje tror. Turstaver kan øke effektiviteten med 25%.

Stigninger kan være slitsomme for lår, mens nedoverbakkene er krevende for knær og ledd. De fleste turgåere velger heller å gå mer oppover enn nedover. Vær myk i knær, slik at lårmusklene gjør arbeidet, og skyt frem bekkenet – slik at baken og magemuskler hjelper til. Å bremse ved hvert steg tar mye energi, så dersom du føler deg sikker på foten, kan du la det ”rulle på” nedover. En eller to turstaver kan være til god hjelp i kupert terreng og avlaster dessuten knærne.

En ting vil vi gjerne nevne etter alle år med våre dyktige turgjester: Alle mestrer mye mer enn de tror! Det er viktig å velge en reise med en vanskelighetsgrad som passer deg, men det å strekke seg litt en dag eller to, er en fantastisk opplevelse. Våre guider har god erfaring med folks ulike evner og er med for å bidra til at alle kommer frem på en måte som gjør at turene oppleves med stor glede av hver og én.

Tempo

Dette er nøkkelen til å komme langt. Erfarne turgåere går i omtrent samme tempo oppover og nedover. Det er lett å klemme til i høyt tempo i starten når man orker mye, men man holder hele dagen dersom man finner et greit ”snakketempo”, der man aldri blir andpusten.

I en gruppe går alle i litt ulikt tempo. Det er normalt at gruppen blir litt spredd utover etter en stund, men la deg ikke bli stresset dersom du havner sist. Våre guider bedømmer hvilket tempo som passer gruppen som helhet, og vi lover å ikke starte med å gå etter en pause – før de siste også har fått slappe av.

Pauser

Den herlige følelsen i kroppen etter en anstrengelse får man ved hver pause, og vi anbefaler at du tar mange! Hvor sliten man enn føler seg, så gjør et par minutters pause underverker for ferden videre. Mye sitter i hodet, og det å kjenne pulsen gå ned og nyte omgivelsene en stund sammen med noen slurker vann føles helt herlig. Også når vi går sammen i gruppe, oppmuntrer vi hver og én til å ta minipauser på en eller to minutter når man har lyst til det. Bare ikke ta for lange pauser (over ti minutter), for da blir det vanskeligere å komme i gang igjen.

Dagens første stopp kaller vi tilpasningspause, og den tar vi allerede etter et kvarter. Da drar vi til skolissene, tar kanskje av et lag tøy og justerer utstyret.

Start

Det er en begynnelse både på reisen som helhet og for hver turdag. Dag 1 kan føles skikkelig slitsom og man kan kanskje ikke forestille seg hvordan man skal kunne gå ennå mer dag 2. Men dagen etter har kroppen vent seg til turen og tilpasningen fortsetter i flere dager. Etter noen dager pleier vi å ha en hviledag, slik at kroppen kan hente seg inn før ny innsats.

Det er normalt at de første 20-25 minuttene på turene er slitsomme. Det tar en stund før kroppen arbeider effektivt og man anstrenger seg mindre. Det er viktig å starte rolig.

Fysiologi

Kroppen trenger energi og syre for å kunne arbeide. Energien sørger du for gjennom å holde blodsukkeret og væskenivået oppe. Ta med snacks, gjerne noe søtt som tas opp raskt av kroppen når du blir sliten. Ta også med tilstrekkelig med vann (1-2 liter på en normal dagstur), og drikk litt i ny og ne istedenfor å drikke mye av gangen. Alkohol og turgåing hører egentlig ikke sammen, men dersom du vil unne deg en øl til lunsj, så drikk deg utørst på vann først.

Syreopptaket er individuelt og avhenger av legning og treningsnivå. Det er det som gjør det så viktig å finne sitt eget tempo. Allerede fra 2000 meter over havet kan enkelte begynne å føle den tynnere luften. Men også dette vil kroppen akklimatisere seg til etter et par dager.

After walk

Dette konseptet er noe vi er stolte over! Vi forsøker alltid å avslutte hver tur på en hyggelig måte, der man kan sette seg ned og ta en øl eller et glass og føle seg skikkelig fornøyd sammen med andre turgåere.

En reise som dette viser forskjellen mellom nytelse og fortjeneste: En middag smaker aldri så bra som når man har anstrengt seg litt i forkant!

Søk reise

Tilbud

4/5fotturer i PortugalFra og med 13 995,-
16/5kort Fotturer på MenorcaFra og med 13 995,-
18/5kort Fotturer i ProvenceFra og med 14 995,-

Kontakt oss

Adresse:
Prima Travel
Fabriksgatan 13
412 50 Göteborg
Sweden