Skip to main content

Sykkeltips

"Det er som å sykle" pleier man å si om noe en mestrer og aldri glemmer. Men alle kan ikke sykle optimalt. Her følger noen tips som gjør sykkelreisen sikrere og mer morsom! Vi gir også råd til den som ikke er så vant til å sykle med mange gir og håndbremser. På våre reiser med guide får deltagerne en gjennomgang den første dagen, hvor man får svar på alle eventuelle spørsmål. Underveis får man ved behov sykler justert og enkle reparasjoner gjennomført.

Personlig utstyr

Klikk her for å lese våre generelle utstyrs- og pakketips før reisen. Sjekker du under Reisefakta, ser du om det er noe spesielt som gjelder akkurat ditt reisemål.

Før sykkelturen starter

Bli kjent med sykkelen. Anse den første formiddagen å være en sykkeltest, der du blir vant til den. Du vil sitte mange timer på sykkelsetet de nærmeste dagene, så det er viktig at innstillingen på sykkelen er korrekt og at sykkelteknikken utnytter kroppens funksjon best og forebygger spente skuldre og dovne ben. Korrekt skifteteknikk forebygger også slitasje.

Innstillinger:

  • Setet skal stilles inn slik at benet er nesten helt strekt ut når du tråkker ned.
  • Legg albuen på spissen av sykkelsetet og strekk armen mot styret. Der du har fingerspissene, er riktig avstand til håndtaket (ellers må du skyve setet alternativt vri styret fremover eller bakover)
  • Styret skal stå i samme høyde som setet eller et par cm høyere, ikke mer.

Drev:

  • På venstre side styrer man normalt bremsen til forhjul og drevet foran.
  • På høyre side styrer man normalt bakbrems og drevet bak.

Bremsene

Det er sjeldent å finne fotbrems på utenlandske sykler. Det er flaks med tanke på alle bakkene på veldig mange av våre reisemål. Håndbremser er mye mer effektive og enklere å benytte når man har vent seg til dem. De krever mindre kraft, men gir også kraftigere bremseeffekt. Vær derfor forsiktig med å dra for hardt i forbremsen i begynnelsen, spesielt på fuktig eller grusbelagt underlag. Det sikreste er å benytte både for- og bakbrems samtidig.

Girene

Girsystemet (21 er mest vanlig) krever lite tilvenning, men er nødvendig når det blir kupert. Det er flere drev i bakhjulet og ytterligere noen drev ved pedalene. Det er to system på styret som kontrollerer disse – enten i form av spaker eller integrert i håndtaket (grip shift). Ved å kombinere disse, får man en mengde alternativer. For å få et lavere gir, bytt bakgir. For å få et større hopp i vekslingen, endre forgir.

  • Tråkk forsiktig når du endrer gir.
  • Gi girinnstillingen noe tid før du endrer påny.
  • Ikke bytt frem- og bakgir samtidig.
  • Ikke ”kryss” kjedet, det vil si; indre fremgir og ytre bakgir samtidig, eller omvendt. Da hopper den lett av. Den skal være så rett i lengdestrekning som mulig.

Øvrige tips

  • Hold høy tråkkefrekvens, ikke stor tråkkemotstand.
  • Stopp før du tar opp saker fra eller legger noe ned i sykkelveskene. De vanligste ulykkene skjer når man gjør dette i fart.
  • Gi et signal dersom du har til hensikt å stoppe. En vanlig ulykke er at man blir påkjørt bakfra ved stopping.
  • Husk at normale trafikkregler gjelder også for sykling. Trafikkintensiteten er ofte mye høyere i utlandet enn i Norge og øvrige trafikanter er ikke like vant til syklister. Ta utgangspunkt i at du er usynlig!

Søk reise

Kontakt oss

Adresse:
Prima Travel
Fabriksgatan 13
412 50 Göteborg
Sweden