Skip to main content

Om våre reiser

Aktive reiser for alle

Via fotturer og sykling opplever du et nytt reisemål på den aller beste måten: Å være i behagelig bevegelse i et tempo der alle sansene er med. Og du trenger ikke å være en innbitt, godt trent turgåer eller syklist - vi har turer med vanskelighetsgrader som passer alle.

  • For turgåere og syklister: Fotturer og Sykketurer
  • For feriegjester som ikke vil sitte stille: Aktive feriereiser
  • For entusiaster: Trekking og Mountainbiking
  • Reiser med guide eller På egen hånd
  • Reiser produsert av oss - for beste pris og kvalitet
  • Det meste er inkludert - uten unødvendige tillegg
  • En festligere måte å reise på!

Søk reise

Slik fungerer en reise

Gruppereise med guide

De fleste av våre reiser er klassiske gruppereiser med guide. På disse vet du at alt er ordnet. Det meste er inkludert i prisen og vi har valgt ut de fineste turene og de beste restaurantene. Vår guide er med hele tiden og det hyggeligste av alt er kanskje det sosiale samværet med de andre gjestene. Delt glede er dobbel glede!

  • Gruppe og guide
  • Komplette reiser der det meste er inkludert i prisen
  • Skandinaviske guider

Reise på egen hånd

Disse reisene gjennomføres i full frihet, uten tider å ta hensyn til og i selvvalgt tempo. Du er ikke endel av en gruppe og har ingen guide - men har med bra kart og god reiseinformasjon. Vi har forhåndsbestilt fly, hotell, bagasjetransport og noen måltider. Transport fra og til flyplassen løser man på de fleste reisemålene på egen hånd ved hjelp av vår utførlige informasjon. Denne informasjonen er som regel på engelsk og du bør føle deg komfortabel med å lese og tolke kart. Du får alltid et lokalt vaktnummer som du kan ringe, dersom det skulle oppstå et problem. Dersom du sykler, forventes det at du kan håndtere enklere reparasjoner som for eksempel ved punktering.

  • Uten gruppe eller guide
  • Alt innhold er utvalgt og forhåndsbestilt av oss, du kan konsentrere deg helt og holdent om opplevelsene
  • Utførlig informasjonspakke med kart (ett per bestilling)
  • Vaktnummer i lokalområdet

Gruppens størrelse 

På guidede reiser går vi i grupper på 10-20 personer. På tøffere reiser som Trekking er vi færre. En typisk sykkelgruppe overstiger ikke 15 personer. På noen steder har vi større grupper med flere guider, som deles opp i mindre selskap. Guidene er nesten alltid skandinaviske. Blir deltagerantallet lavt, hender det at vi gjennomfører reisen med engelsktalende lokalguide og tilbyr ett turalternativ per dag. Guiden er sikkerhetsansvarlig og har beslutningsmyndighet vedrørende alt som har med arrangementet å gjøre. Velger man å gå sine egne veier, gjør man det på eget ansvar.

Vanskelighetsgrad

De fleste av turene er tilpasset personer med normal kondisjon, men vi tilbyr reiser med alle vanskelighetsgrader. Hvor krevende turen er står i programmet der dagens tur er beskrevet. Skalaen vi bruker kan du lese om på siden Hvor tøff er turen? Det er den reisendes ansvar å velge en reise med en vanskelighetsgrad som tilsvarer egne fysiske forutsetninger. Hør med oss dersom du er usikker på hvilket nivå du befinner deg!

Tider og tempo

Tidene som er oppgitt i programmet viser effektiv tur- eller sykkeltid uten pauser. Vi starter som regel turen etter frokost og avslutter i tidsrommet kl 14-18. Vi går og sykler i er rolig tempo og tar pauser i ny og ne for å nyte naturen, utsikten og/eller en forfriskning.

Vær og vind

Våre tur- og sykkelreiser gjennomføres når årstiden på reisemålet er aller best egnet for aktiviteten. Du kan forvente temperaturer på 18-25 grader på dagtid. Men både temperatur og vær vil selvsagt variere.
Vi går og sykler uansett vær, så lenge sikkerheten ikke er truet. Men vi tar forbehold om endringer i programmet grunnet vær og vind.
Solen er nesten alltid sterkere i utlandet enn i Norge, selv om det ikke alltid føles slik. Vær derfor spesielt nøye med å bruke høy solfaktor i høyden, ved havet og når det blåser.

Kart

På fotturene med guide deler vi ikke ut kart. Guiden har derimot detaljerte kart og kan hjelpe interesserte til å kjøpe kart på reisemålet. På de fleste sykkelreisene får du kart sammen med avreiseinformasjonen. På reiser uten guide får du alltid kart og/eller veibeskrivelser.

Avreiseinformasjon

Avreiseinformasjon sendes ut per epost ca to uker før avreise. Den inneholder ditt deltagerbevis og din flybestilling med flytidspunkt. All informasjon om reisen, som dagsprogram, reisefakta og utstyrsliste finnes alltid under ditt reisemål på vår hjemmeside. En utsendelse per bestilling sendes til bestillerens emailadresse.

Fortell oss!

Vi har våre gjester å takke for vår høye kvalitet. Dersom noe ubehagelig skulle oppstå under reisen, ta det opp med vår guide på destinasjonen umiddelbart eller med hotellet. Da kan vi oftest bidra til å løse problemet med én gang. Etter hjemkomst får du et spørreskjema tilsendt per e-post. Vi setter pris på å få din vurdering av reisen.

Fly og transport

Flytider

Oppgitte flytidspunkt er forhåndsvarslede tider frem til avreiseinformasjonen med flybilletter sendes ut, ca to uker før avreise. Ved eventuelle større endringer blir dette informert om separat. Sjekk aktuelle tidspunkt med oss før du eventuelt bestiller transittfly eller annen tilknytningstransport.

På flyplassen

Flybilletten er oftest en e-billett/e-ticket. På denne er det et bestillingsnummer som du sjekker inn med, enten ved innsjekkingsskranken eller i en innsjekkingsautomat. Du kan sjekke inn på forhånd via flyselskapets hjemmeside. Innsjekkingen åpner normalt to timer før avgang, og stenger 40 minutter før. Husk at sikkerhetskontrollen kan ta tid. Bagasjevekt er angitt i avreiseinformasjonen. Valg av sete gjøres ved innsjekkingen.

Ankomst

Der transport til hotellet er inkludert, møter Prima Travels guide eller representant deg på flyplassen og blir med til hotellet.

Reise uten fly/transport

Mange vil bestille flyreisen selv for å få større fleksibilitet. Dersom du bestiller reisen uten fly og uten transport tur/retur hotell, blir du en del av reisen på det første overnattingsstedet. På gruppereiser med felles transport, kan turen fra og til flyplassen legges til ved forespørsel. Vi byr på den, men du må bestille den i forveien hos oss og gi oss informasjon om flightnummer. Du må sørge for å være i ankomsthallen senest på samme tidspunkt som vårt fly lander, og selv finne vår guide eller bussjåfør. Guiden har telefonnummeret som du har oppgitt ved bestilling, så telefonen må være på. Gruppen venter ikke på forsinkede gjester som ankommer på egen hånd. Vi tar heller ikke ansvar for forsinkede fly eller endringer som gjør at denne transporten ikke lenger er ønsket. Dersom vår reise skulle bli innstilt, erstatter vi ikke eventuelle kostnader ved egenbestilte reiser. Bestill derfor billetter som kan endres eller avbestilles!

Bare med Prima! - Vi byr på kjøringen til og fra hotellet, uten ekstra kostnad!

Våre bosteder

Våre hotell

Vi foretrekker små uformelle bosteder med bra mellomklassestandard fremfor stiv luksus, og slik er det også på de fleste av våre reiser. Du har alltid eget bad med wc på rommet, dersom ikke noe annet er oppgitt. Er det viktig å ha separate senger istedenfor stor dobbeltseng, skriv gjerne det i bestillingen. Dersom du har andre ønsker, oppgi også dette i bestillingen. Vi oppfyller ønsker så godt det lar seg gjøre, men de er ikke bindende.

Standard

Bruk av betegnelsen 1-5 stjerner tilsvarer ikke alltid bostedets offisielle merking, men er vår egen vurdering med utgangspunkt i en skandinavisk reisendes perspektiv.

Romtildeling

Hotellrommene har samme standard, selv om de sjelden er helt identiske. De beste rommene går til dem som bestiller først. På noen av hotellene og båtene kan du velge mellom ulike kategorier.

Dele rom

Det er mulig å bestille ½ dobbeltrom, noe som innebærer at du deler rom med en annen gjest av samme kjønn. Vet du hvem du skal dele med, så skriv dette i bestillingen. Dersom ingen andre reisende har bestilt dette alternativet, må du rett før avreisen betale et tillegg for å få disponere eget enkeltrom eller dobbeltrom for eget bruk.

Enkeltrom

Antall enkeltrom er begrenset. Dersom de blir fullbooket, kan man oftest bestille et dobbeltrom for eget bruk mot et høyere tillegg i prisen.

Reiser med flere hotell

På noen av reisene bytter vi hotell i løpet av uken. Bagasjen blir da transportert for oss mellom hotellene. Du har selv ansvaret for at bagasjen din er merket og blir satt på anvist sted til oppgitt tidspunkt.

Hotellbytte

Skulle noe uforutsett skje, slik at vi er nødt til å bytte hotell, tilbyr vi et likeverdig eller bedre alternativ.

Å bo ombord på båt

På våre båt- og sykkelreiser og båt- og fotturer, bor vi i dobbeltlugar med eget bad/wc. Plassen er mindre og standarden enklere enn på hotell. Ønsker man å unne seg en ekstra hviledag, er det helt ypperlig å bli igjen på båten.

Fjellhytter

På disse bor vi i miksede rom med flere senger og med enkel standard og felles toalett. Det er ikke dusj på alle hyttene. Generelt vil det være tepper og puter i sengene, men ta med eget reiselaken eller tynn sovepose. Her er det behov for hodelykt, da belysningen er begrenset. Ørepropper kan være greit å ha med. Maten serveres ved bordet, men drikke kjøper man som oftest over disken. Spør alltid om vannet fra kranen kan drikkes eller ikke. Regningen betales etter middagen, ikke om morgenen. Ikke alle hyttene tar imot betalingskort. Euro aksepteres ofte, også i Sveits, men til en dårligere kurs. Støvler, staver, stegjern og isøkser tillates ikke å ha med inn i hyttene, men må oppbevares i et forrum. Innetøfler kan man låne på hyttene.

Mat og drikke

God mat og drikke er et bærende element i våre reiser, og det skal helst være lokale spesialiteter og kortreist. Opplevelsesreisen fortsetter jo ved bordet, og alt smaker så mye bedre etter en dags fottur eller sykling!

Det meste er inkludert i reisen

De fleste måltidene er inkludert på våre reiser og i dagsprogrammet er det oppgitt hvilke. Ofte sørger vi for at én eller et par kvelder er åpne for egne oppdagelser i det lokale restauranttilbudet – alene eller med nye venner.

Drikke

Når vi spiser lunsj eller middag på restaurant inngår normalt ikke drikke, ettersom det er høyst forskjellig hva hver og en vil drikke. På turene bærer man med seg sitt eget vann. På de guidede sykkelturene med følgebil bruker det å finnes vanndunker man kan fylle opp flaskene fra.

Frokost

Vær forberedt på at frokosten er enklere i utlandet enn den vi er vant til i Norge. Vi forsøker imidlertid å velge hotell som serverer en grei frokost, og øker av og til standarden på frokosten for våre gjester.

Lunsj

Den serveres enten i form av piknik med mat vi tar med oss på turen, eller på restaurant. Av miljøhensyn anbefaler vi at du tar med egen kopp, tallerken og bestikk på reiser på de turne vi har piknik. De gangene lunsjen ikke er inkludert i prisen, kan man kjøpe lunsj underveis eller som matpakke om morgenen.

Vi unngår engangsartikler når vi har piknik. Du må derfor ta med egen tallerken, kopp og bestikk. Vi sørger for felles utstyr for oppdekning som duk, serveringsfat, servietter, skjærefjel, kniver og opptrekker.

Middag

På mange av restaurantene setter de pris på om gjestene kler seg litt finere til middagen, det vil si i noe annet enn turantrekk, shorts og støvler.

Mellommåltid og snacks er ikke inkludert på reisene.

Mat på flyet

Om mat på flyet er inkludert eller ikke, finner du i avreiseinformasjonen. Det tilbys alltid enklere retter og drikke man kan kjøpe ombord. Du kan også ta med deg mat hjemmefra eller kjøpe på flyplassen. Husk at væske ikke slippes gjennom sikkerhetskontrollen.

Spesielle matønsker

Dersom du har spesielle ønsker eller matintoleranse/allergier, vennligst gi beskjed om dette i bestillingen. Vi informerer hotell og restauranter, men tar ikke ansvar for måltidene som tilbys. Det er av og til vanskelig å få tak i glutenfrie produkter på visse destinasjoner, så det kan være klokt å ta med et basisforråd av brød og pasta for sikkerhets skyld. På fjellhyttene er mulighetene til å få servert en spesialdiett begrenset. 

Turtips

Å gå er menneskers naturlige måte å bevege seg på og en stor årsak til at turene oppleves å være en gave for kropp og sjel! Vi gjør rett og slett det vi er skapt for. Ikke sitte stilel og ikke beskue verden gjennom et bussvindu i full fart. Til fots er alle fem sansene med og vi kjenner dufter og temperaturer og rekker å ta inn all skjønnheten som omgir oss. Tankene beveger seg i takt med kroppen og vi omgås både reisekamerater og er åpne for møter med lokalbefolkningen. Det er også mindre risiko for at vi går glipp av sjarmerende vannhull når man ferdes til fots!

Samtidig skiller turene seg fra de småturene vi ofte er vant til i hverdagen. Det stiller andre krav til utholdenhet, teknikk og utstyr. Nedenfor ser du noen grunnleggende råd til den uerfarne turgåer. Utstyrstips finner du her.

Underlag og sko

Fotturer skal gå på naturlig underlag, synes vi. Det kan være alt fra gode, nedtråkkede stier til sten, grus og fjellknauser. Korte strekninger kan være på asfalt. Disse flate, harde underlagene er ofte slitsomme for føttene i lengden.

Jo mer ujevnt underlaget er, jo viktigere er det at du har gode tursko eller –støvler. Moderne turstøvler er myke som sportssko på oversiden, men har en betydelig mer solid såle. Da blir ikke sålene ødelagt ved stenete terreng og du løper en mye mindre risiko for å vrikke foten. Solen skinner selvsagt alltid på våra reisemål (!), men vanntette sko med moderne membran - som samtidig puster ut svetten - gjør deg godt forberedt på all slags vær.

Lengde

De fleste har vel gått en skikkelig lang tur en gang, noe som gjør det enkelt å forholde seg til antall kilometer. Uten høydeforskjell kan de fleste gå en mil om dagen (og godt trente turelskere mye mer). Ujevnt underlag gjør det imidlertid mer anstrengende, så det er ikke som å beregne kilometer som om man går i parken.

Høydeforskjeller

Her begynner det å bli interessant. De fleste av våre reisemål byr på merkbare høydeforskjeller. Det er jo dette som gjør landskapet så vakkert! Det er utrolig vanskelig å forklare hva et visst antall høydemeter innebærer av anstrengelser. Med normalkondisjon klarer man et par hundre høydemeters stigning uten særlig problem. Det tilsvarer et hus på 40 etasjer. Men stigningen kommer gradvis i løpet av dagen, og man får alltid lønn for strevet. Når det går oppover, blir stegene kortere og tempoet synker mer enn du kanskje tror. Turstaver kan øke effektiviteten med 25%.

Stigninger kan være slitsomme for lår, mens nedoverbakkene er krevende for knær og ledd. De fleste turgåere velger heller å gå mer oppover enn nedover. Vær myk i knær, slik at lårmusklene gjør arbeidet, og skyt frem bekkenet – slik at baken og magemuskler hjelper til. Å bremse ved hvert steg tar mye energi, så dersom du føler deg sikker på foten, kan du la det ”rulle på” nedover. En eller to turstaver kan være til god hjelp i kupert terreng og avlaster dessuten knærne.

En ting vil vi gjerne nevne etter alle år med våre dyktige turgjester: Alle mestrer mye mer enn de tror! Det er viktig å velge en reise med en vanskelighetsgrad som passer deg, men det å strekke seg litt en dag eller to, er en fantastisk opplevelse. Våre guider har god erfaring med folks ulike evner og er med for å bidra til at alle kommer frem på en måte som gjør at turene oppleves med stor glede av hver og én.

Tempo

Dette er nøkkelen til å komme langt. Erfarne turgåere går i omtrent samme tempo oppover og nedover. Det er lett å klemme til i høyt tempo i starten når man orker mye, men man holder hele dagen dersom man finner et greit ”snakketempo”, der man aldri blir andpusten.

I en gruppe går alle i litt ulikt tempo. Det er normalt at gruppen blir litt spredd utover etter en stund, men la deg ikke bli stresset dersom du havner sist. Våre guider bedømmer hvilket tempo som passer gruppen som helhet, og vi lover å ikke starte med å gå etter en pause – før de siste også har fått slappe av.

Pauser

Den herlige følelsen i kroppen etter en anstrengelse får man ved hver pause, og vi anbefaler at du tar mange! Hvor sliten man enn føler seg, så gjør et par minutters pause underverker for ferden videre. Mye sitter i hodet, og det å kjenne pulsen gå ned og nyte omgivelsene en stund sammen med noen slurker vann føles helt herlig. Også når vi går sammen i gruppe, oppmuntrer vi hver og én til å ta minipauser på en eller to minutter når man har lyst til det. Bare ikke ta for lange pauser (over ti minutter), for da blir det vanskeligere å komme i gang igjen.

Dagens første stopp kaller vi tilpasningspause, og den tar vi allerede etter et kvarter. Da drar vi til skolissene, tar kanskje av et lag tøy og justerer utstyret.

Start

Det er en begynnelse både på reisen som helhet og for hver turdag. Dag 1 kan føles skikkelig slitsom og man kan kanskje ikke forestille seg hvordan man skal kunne gå ennå mer dag 2. Men dagen etter har kroppen vent seg til turen og tilpasningen fortsetter i flere dager. Etter noen dager pleier vi å ha en hviledag, slik at kroppen kan hente seg inn før ny innsats.

Det er normalt at de første 20-25 minuttene på turene er slitsomme. Det tar en stund før kroppen arbeider effektivt og man anstrenger seg mindre. Det er viktig å starte rolig.

Fysiologi

Kroppen trenger energi og syre for å kunne arbeide. Energien sørger du for gjennom å holde blodsukkeret og væskenivået oppe. Ta med snacks, gjerne noe søtt som tas opp raskt av kroppen når du blir sliten. Ta også med tilstrekkelig med vann (1-2 liter på en normal dagstur), og drikk litt i ny og ne istedenfor å drikke mye av gangen. Alkohol og turgåing hører egentlig ikke sammen, men dersom du vil unne deg en øl til lunsj, så drikk deg utørst på vann først.

Syreopptaket er individuelt og avhenger av legning og treningsnivå. Det er det som gjør det så viktig å finne sitt eget tempo. Allerede fra 2000 meter over havet kan enkelte begynne å føle den tynnere luften. Men også dette vil kroppen akklimatisere seg til etter et par dager.

After walk

Dette konseptet er noe vi er stolte over! Vi forsøker alltid å avslutte hver tur på en hyggelig måte, der man kan sette seg ned og ta en øl eller et glass og føle seg skikkelig fornøyd sammen med andre turgåere.

En reise som dette viser forskjellen mellom nytelse og fortjeneste: En middag smaker aldri så bra som når man har anstrengt seg litt i forkant!

Sykkeltips

"Det er som å sykle" pleier man å si om noe en mestrer og aldri glemmer. Men alle kan ikke sykle optimalt. Her følger noen tips som gjør sykkelreisen sikrere og mer morsom! Vi gir også råd til den som ikke er så vant til å sykle med mange gir og håndbremser. På våre reiser med guide får deltagerne en gjennomgang den første dagen, hvor man får svar på alle eventuelle spørsmål. Underveis får man ved behov sykler justert og enkle reparasjoner gjennomført.

Personlig utstyr

Klikk her for å lese våre generelle utstyrs- og pakketips før reisen. Sjekker du under Reisefakta, ser du om det er noe spesielt som gjelder akkurat ditt reisemål.

Før sykkelturen starter

Bli kjent med sykkelen. Anse den første formiddagen å være en sykkeltest, der du blir vant til den. Du vil sitte mange timer på sykkelsetet de nærmeste dagene, så det er viktig at innstillingen på sykkelen er korrekt og at sykkelteknikken utnytter kroppens funksjon best og forebygger spente skuldre og dovne ben. Korrekt skifteteknikk forebygger også slitasje.

Innstillinger:

  • Setet skal stilles inn slik at benet er nesten helt strekt ut når du tråkker ned.
  • Legg albuen på spissen av sykkelsetet og strekk armen mot styret. Der du har fingerspissene, er riktig avstand til håndtaket (ellers må du skyve setet alternativt vri styret fremover eller bakover)
  • Styret skal stå i samme høyde som setet eller et par cm høyere, ikke mer.

Drev:

  • På venstre side styrer man normalt bremsen til forhjul og drevet foran.
  • På høyre side styrer man normalt bakbrems og drevet bak.

Bremsene

Det er sjeldent å finne fotbrems på utenlandske sykler. Det er flaks med tanke på alle bakkene på veldig mange av våre reisemål. Håndbremser er mye mer effektive og enklere å benytte når man har vent seg til dem. De krever mindre kraft, men gir også kraftigere bremseeffekt. Vær derfor forsiktig med å dra for hardt i forbremsen i begynnelsen, spesielt på fuktig eller grusbelagt underlag. Det sikreste er å benytte både for- og bakbrems samtidig.

Girene

Girsystemet (21 er mest vanlig) krever lite tilvenning, men er nødvendig når det blir kupert. Det er flere drev i bakhjulet og ytterligere noen drev ved pedalene. Det er to system på styret som kontrollerer disse – enten i form av spaker eller integrert i håndtaket (grip shift). Ved å kombinere disse, får man en mengde alternativer. For å få et lavere gir, bytt bakgir. For å få et større hopp i vekslingen, endre forgir.

  • Tråkk forsiktig når du endrer gir.
  • Gi girinnstillingen noe tid før du endrer påny.
  • Ikke bytt frem- og bakgir samtidig.
  • Ikke ”kryss” kjedet, det vil si; indre fremgir og ytre bakgir samtidig, eller omvendt. Da hopper den lett av. Den skal være så rett i lengdestrekning som mulig.

Øvrige tips

  • Hold høy tråkkefrekvens, ikke stor tråkkemotstand.
  • Stopp før du tar opp saker fra eller legger noe ned i sykkelveskene. De vanligste ulykkene skjer når man gjør dette i fart.
  • Gi et signal dersom du har til hensikt å stoppe. En vanlig ulykke er at man blir påkjørt bakfra ved stopping.
  • Husk at normale trafikkregler gjelder også for sykling. Trafikkintensiteten er ofte mye høyere i utlandet enn i Norge og øvrige trafikanter er ikke like vant til syklister. Ta utgangspunkt i at du er usynlig!

Tilbud

9/5Fotturer på KorsikaFra og med 15 495,-
9/5Fotturer på KorsikaFra og med 16 495,-
9/5Fotturer på KorsikaFra og med 16 495,-
4/7Enkle fotturer i Val Gardena, uten fly og transportFra og med 12 995,-
4/7Enkle fotturer i Val GardenaFra og med 15 995,-

Kontakt oss

Adresse:
Prima Travel
Norra Gubberogatan 30
416 63 Göteborg
Sweden